poniedziałek, 21 marca 2011

Kwiecewo


Fot. Sebastian Menderski

Rezerwat przyrody „Kwiecewo” położony jest na południowy-zachód od miejscowości Kwiecewo (województwo warmińsko-mazurskie, powiat olsztyński, gmina Świątki), położonej 6 km na południowy zachód od Dobrego Miasta. Obejmuje on polder o charakterze przeciwpowodziowym, powstały na miejscu osuszonego zbiornika. Zbiornik wodny Kwiecewo oraz jego najbliższe otoczenie stanowią obszar niezwykle cenny dla ptaków, płazów oraz ssaków.


Fot. Sebastian Menderski

Na polderze Kwiecewo stwierdzono gniazdowanie co najmniej 23 gatunków ptaków wodno-błotnych. Najcenniejsze z nich to rybitwa Białowąsa, rybitwa czarna, zausznik, perkoz rdzawoszyi, kropiatka, żuraw, cyranka, cyraneczka, płaskonos i błotniak łąkowy. W okresie wędrówek wiosennych i jesiennych obserwowano na tym terenie 58 gatunków ptaków wodno-błotnych, w tym aż 19 gatunków ptaków blaszkodziobych oraz 15 gatunków ptaków siewkowych. Na przelotach zatrzymują się tu m.in. łęczak, batalion, kszyk, bocian czarny, orlik krzykliwy, kania czarna, rybołów i wiele innych. Cenne są obserwacje takich rzadkich w tym rejonie Polski gatunków jak pliszka cytrynowa, świergotek rdzawogardły czy kobczyk.


Fot. Sebastian Menderski

W 2007 roku właściciel (najemca) terenu postanowił osuszyć teren i przekształcić go na łąki kośne. Spuszczenie wody poskutkowało wielkimi stratami wśród lęgów ptaków. Ponieważ sytuacja powtórzyła się w kolejnym roku, PTOP podjął działania w celu ochrony polderu. W 2009 roku część obszaru została objęta ochroną jako rezerwat przyrody; reszta pozostała użytkiem ekologicznym. Z powodów praktycznych nie zapewniło to jednak pełnej ochrony polderu, gdyż rezerwat objął jedynie grunty należące do Skarbu Państwa. W celu zapewnienia pełnej i skutecznej ochrony PTOP rozpoczął akcję wykupu pozostałych gruntów polderu Kwiecewo; docelowo mają one być włączone do rezerwatu. Oprócz trudności finansowych problemem jest również postawa właścicieli gruntów, często niechętnych sprzedaży.

Po utworzeniu rezerwatu głównym działaniem PTOP w kwestii polderu jest zbiórka funduszy na wykup gruntów od rolników oraz negocjacje z właścicielami w kwestii sprzedaży lub zamiany działek. Jedynym celem zbiórki jest wykup terenów pod poszerzenie rezerwatu. Więcej obejrzeć oraz przeczytać na temat tego cennego przyrodniczo miejsca można na stronie Ratuj Kwiecewo.

4 komentarze:

  1. O Kwiecewie pisałem swego czasu. A od Sebastiana dostałem namiary na Żywkowo :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Kwiecewo jest fajne. Mam w planach wizytę niebawem, liczę na spotkanie żurawi, bo tam ich zawsze dużo. Chociaż mam ambiwalentne odczucia ;-) od czasu, gdy moja psica utytłała się tam w rzepach straszliwie. Myślałam, że już tylko strzyżenie zostaje, ale jakoś wyskubałam ;-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wstyd się przyznać, ale tez nigdy tam nie byłam .....nadrobię :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Chciałabym tam być, troszkę daleko ode mnie, ale .... gdybym kiedyś była w tamtych stronach ... a póki co jestem blisko medialnie, np. tu :-)))))

    OdpowiedzUsuń